در ایران باستان، جواهرات افزون بر زیبایی، برای رفع بلا و طلسم خدایان بد سرشت به کار گرفته میشدند و همچنین جواهرات، نشان دهنده جایگاه اجتماعی شخص و اصالت خانوادگی ایشان نیز بود.
در ایران برای ساخت گوهرها، از زر، نقره، برنز و انواع سنگهای رنگی استفاده میشدهاست و از آن جا که ایرانیان اهمیت فراوانی به تجمل و آراستگی میدادند، جواهرات را برای آراستگی پوشاک، آرایش مو و ساخت ظروف به کار میبرند و از این دید، ایرانیان در هر دوره تاریخی، دارای شیوه و نقش و نگارهای ویژهای شدند. سرانجام از سده نوزدهم، با نفوذ فرهنگ اروپائی، بسیاری از شگردها و سبکهای ایرانی کمرنگ و کمرنگتر شدند، اما ایران، همچنان فرهنگ سرشار خود را در دل اقوام و قبایل خود نگه داشته و بدین گونه برخی الگوهای سنتی در میان قبایل، از جمله اقوام کرد ماندگار شد هرچند که امروزه از طرحهای غربی استقبال بیشتری میشود. نفوذ فرهنگ غرب دامن گیر صنعت گوهرسازی نیز شده و رو به گسترش است به گونهای که بسیاری از طرحهای ایرانی، در این صنعت رو به فراموشی رفتهاست. اکنون زمان آن فرا رسیدهاست که با بازنگری در طرحها و فرهنگ سازی، از پیشرفت این روند نزولی جلوگیری شود و آفرینش شیوهای ویژه را جایگزین تقلید از سبکهای غربی نموده، فرهنگ ایرانی را از فراموش شدن بازداریم.